АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
ДО ПРОЕКТУ РІШЕННЯ ОЛЕКСАНДРІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
“Про затвердження “Правил утримання домашніх тварин в селах
Олександрівської сільської ради (с.Олександрівка, с. Нечкине)”.
Цей аналіз регуляторного впливу (надалі – Аналіз) розроблений на виконання та з дотриманням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.03 р. № 1160-IV та Методики проведення аналізу впливу регуляторного акту, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.04 р. № 308 і визначає правові та організаційні засади реалізації проекту рішення сесії Олександрівської сільської ради про затвердження “Правил утримання домашніх тварин у селах Олександрівської сільської ради (с.Олександрівка, с. Нечкине )” як регуляторного акту.
1. Проблема, яку пропонується вирішити шляхом прийняття даного регуляторного акту
Протягом останніх років до виконавчих органів сільської ради надходять численні звернення мешканців сіл на велику кількість фактів жорстокого поводження з тваринами у селах Олександрівської сільської ради (с.Олександрівка, с. Нечкине).
Наявність собак і котів у селах цілком виправдана сучасними моральними та етичними нормами. Але неконтрольоване їхнє розмноження і безвідповідальне ставлення власників домашніх тварин, з вини яких вони виявляються кинутими, призводить до постійного збільшення кількості безпритульних тварин. У селах не налагоджено ведення моніторингу кількості домашніх і безпритульних тварин, облік і реєстрація домашніх тварин не охоплює значну частину поголів’я, відсутня ефективна система регулювання кількості безпритульних тварин.
Основними причинами, що призводять до збільшення популяції безпритульних тварин і, як наслідок, до погіршення санітарно-епідемічного і екологічного стану, є:
- неврегульоване нормативно-правове забезпечення питань поводження з тваринами;
- відсутність механізмів регулювання кількості безпритульних тварин;
- відсутність матеріально-технічної бази, організаційного і фінансового забезпечення контролю за чисельністю безпритульних тварин, обліку і реєстрації домашніх і безпритульних тварин, що загубились;
- недосконалість існуючої системи вилову безпритульних тварин;
- не відпрацьовано систему поводження з безпритульними тваринами, а саме, проведення їхньої стерилізації, застосування сучасних гуманних методів евтаназії.
Популяція безпритульних тварин на території постійно поповнюється за рахунок:
1. Розмноження безпритульних тварин (одна самка в рік народжує 8-10 цуценят);
2. Тварин кинутих, загублених, кинутих у місцях продажу;
3. Тварин, що мігрували на вільні території
Власники здійснюють вигул собак на територіях загального користування, зелених і рекреаційних зонах. Вакцинація проводиться не вчасно.
Таким чином, варто зробити висновок, що рішення даної проблеми вимагає принципово іншого підходу.
Основними напрямками діяльності в сфері поводження з домашніми та іншими тваринами в селах слід визнати:
- діяльність у сфері поводження з собаками, котами та іншими тваринами, що мають власників;
- діяльність у сфері поводження з безпритульними тваринами;
- інформаційно-просвітницька і виховна робота, спрямована на формування гуманного ставлення населення міста до тварин.
2. Мета та завдання регулювання
Мета прийняття даного регуляторного акту безпосередньо пов’язана з врегулюванням відносин у сфері поводження з собаками, котами та іншими тваринами у селах Олександрівської сільської ради (с.Олександрівка, с. Нечкине) .
Доцільність втручання органів місцевого самоврядування у даному випадку виходить із цілей державного регулювання відносин у цій сфері, які є бажаними для інтересів територіальної громади і мають на меті:
- підвищення відповідальності власників тварин;
- збільшення кількості щеплених тварин;
- зменшення кількості випадків укусів тваринами людей;
- зменшення кількості безпритульних тварин у селах Олександрівської сільської ради;
3. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання проблеми поводження з домашніми тваринами шляхом прийняття запропонованого регуляторного акту
Механізмом, який забезпечить ефективне розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта є механізм, зазначений у положеннях Закону України “Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності” від 11.09.2003 р. № 1160-ІV. Одним із важливих моментів є аналіз сформованої ситуації, розробка та підготовка проекту рішення сесії Олександрівської сільської ради “Про затвердження Правил утримання домашніх тварин у селах Олександрівської сільської ради (с.Олександрівка, с. Нечкине)” . Таким чином, вирішення вищезазначеної проблеми буде розв’язано шляхом прийняття відповідного рішення Олександрівської ради з дотриманням вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності”, іншими законодавчими актами.
Проблема виникає через недостатню відповідальність власників домашніх тварин і відсутність чіткої нормативно-правової бази, яка б суворо регулювала відносини у цій сфері. Кожен власник домашньої тварини повинен усвідомлювати свою відповідальність не тільки за тварину, яку він тримає, але і перед оточуючими людьми через те, що тварина, перш за все це стосується собак, у будь-яку мить може проявити агресію і стати причиною тілесних пошкоджень оточуючих. Крім того, небажання власників тварин регулювати приплід, у тому числі і методом стерилізації тварин, призводить до збільшення кількості безпритульних тварин.
Тому, у цій ситуації необхідно втручання з метою встановлення більш чітких правил і вимог до власників домашніх тварин. Або встановити правила поводження з домашніми тваринами і контролювати дотримання їхніх вимог, або постійно витрачати кошти на ліквідацію наслідків безвідповідального ставлення до тварин – вакцинацію осіб, постраждалих від укусів тварин, вилов безпритульних тварин та ін.
Врегулювання відносин у цій сфері полягають у визначенні основних положень щодо утримання, обліку та реєстрації, прав і обов’язків, відповідальності власників тварин та контролю у цій сфері.
Здійснення контролю за виконанням даного регуляторного акта в межах своїх повноважень відповідно до чинного законодавства України та інших нормативно-правових актів, своїх Положень або Статутів покладається на:
- компетентні органи, підприємства і організації в сфері утримання домашніх та інших тварин;
- органи ГУ МВС України у Приазовському районі;
- управління ветеринарної медицини у Приазовському району;
- органи санітарно-епідеміологічного нагляду;
- виконавчий комітет Олександрівської сільської ради;
- службових осіб підприємств, установ, організацій всіх форм власності
- громадські організації (об’єднання).
4. Обґрунтування можливостей досягнення мети у разі прийняття рішення.
Можливість досягнення цілей регуляторного акту, у разі прийняття зазначеного рішення є цілком реальною та обґрунтованою у зв’язку з тим, що метою розробки проекту рішення є цілеспрямоване вирішення проблеми.
Впровадження Правил утримання домашніх тварин у населених пунктах Олександрівської сільської ради не потребує додаткового бюджетного фінансування. Вигоди від впровадження даного регуляторного акта:
- відповідальне ставлення власників до тварин, яких вони утримують;
- усвідомлення власниками необхідності дотримання норм співіснування людей і тварин;
- усвідомлення власниками тварин ступеню небезпеки, який становлять собою їхні тварини для оточуючих.
Більшість власників тварин усвідомлюють відповідальність за тварину, яку вони утримують, необхідність дотримання норм, перш за все етичних, співіснування людей та тварин. Але, мають місце випадки зневажання власниками собак оточуючих людей, знущання над тваринами, небажання регулювати приплід, через що тварини виявляються кинутими і поповнюють ряди безпритульних, ухиляння від сплати збору з власників собак.
Прийняття даного регуляторного акту дозволить вдосконалити правове підґрунтя функціонування системи контролю у сфері утримання та поводження з домашніми тваринами у селах Олександрівської сільської ради (с.Олександрівка, с. Нечкине), сприятиме формуванню гуманного ставлення до тварин, забезпеченню безпеки громадян, свідомому ставленню громадян до існуючих проблем у сфері утримання домашніх тварин, покращенню санітарно-гігієнічних умов місць загального користування.
5. Очікувані результати у разі затвердження «Правил утримання домашніх тварин у селах Олександрівської сільської ради
До очікуваних позитивних факторів прийняття регуляторного акта відносяться:
Таблиця вигод та витрат
Сфера впливу |
Вигоди |
Витрати |
Територіальна громада |
- забезпечення безпеки життя мешканців; - виховання гуманного ставлення до тварин; - покращання санітарно-епідемічного стану села; |
оплата послуг з щеплення та реєстрації тварин |
Органи місцевого самоврядування |
- посилення відповідальності власників собак щодо їх утримання; - захист тварин від жорстокого поводження з ними; |
відсутні |
Суб’єкти господарювання |
- врегулювання відносин щодо утримання собак. |
оплата послуг із щеплення та реєстрації тварин |
Вигодою від прийняття даного регуляторного акту буде користуватись вся територіальна громада сіл Олександрівської сільської ради (с.Олександрівка. с. Нечкине).
6. Обґрунтування строку чинності регуляторного акту
Рішення Олександрівської сільськоїї ради про встановлення на території сіл Олександрівської сільської ради (с.Олександрівка, с. Нечкине) Правил утримання домашніх тварин є регуляторним нормативно-правовим актом, дія якого розповсюджується на всіх фізичних та юридичних осіб - власників тварин . Оскільки визначити строк чинності запропонованого регуляторного акту також не є можливим, запровадження дії даного регуляторного акту пропонується без встановлення обмежень у часі. Даний регуляторний акт буде чинним до прийняття змін у нормативно-правовій базі в сфері поводження з домашніми тваринами.
7. Заходи відстеження результативності регуляторного акту
Результативність регуляторного акту в разі його прийняття буде визначатись за статистичними даними кількості зареєстрованих тварин, кількості щеплених тварин, кількості випадків укусів тваринами людей. За цими даними після зазначеного строку буде встановлена ефективність введення в дію регуляторного акту.
Базове відстеження результативності буде проведене через 1 рік з дня набрання чинності даного регуляторного акту.
Повторне відстеження – через 2 роки з дня набрання чинності даного регуляторного акту.
Періодичне відстеження буде здійснюватись один раз на три роки, починаючи з дня закінчення попереднього відстеження.
На підставі даних, отриманих при проведенні відстежень результативності регуляторного акту у разі його прийняття, буде можливо зробити висновки про досягнення очікуваних результатів та цілей регулювання.
Сільський голова В.Я.Бордюг